fbpx
Vrei să începi o afacere ?
Vezi acest video

Vinde online orice și oricui. Cum să vinzi online în 5 etape

05/28/2021
Alexandru
Tot ce trebuie să știi pentru a vinde online. De la ZERO la PRO.
Distribuie :

Să înveți a vinde online, este probabil cea mai bună abilitate pe care o poți dezvolta acum. Comerțul pe internet tinde să crească fiind forțat de schimbările care au loc în această perioadă. 

În comerțul cu produse fizice întâlnim următoarele componente: cumpărarea, transportul și vânzarea mărfurilor. Avem o ofertă de mărfuri în schimbul banilor sau alte mijloace de plată. 

În prezent comerțul poate fi realizat parțial sau în totalitate prin mijloace online, fără să fi văzut sau ţinut în mână produsul pe care doreşti să-l vinzi. Este destul să găseşti un client care e dispus să plătească, iar tu vei fi acela care va aduce produsul în fața clientului și vei încasa banii.

Cel mai important este că tot acest proces se poate face utilizând calculatorul și posibilitățile pe care ni le dă gratuit internetul. Acest tip de vânzări online ține mai mult de dropshipping. Vezi acest articole pentru mai multe informații. Click aici.

Te-ai întrebat vreodată cum funcționează platformele mari precum amazon, ebay, aliexpres și cine sunt cei ce îți vînd ție produsele?

Printre ei sunt mulți comercianți care iau produsul din punctul A mai ieftin ca mai apoi să-l vîndă în punctul B astfel ca să obțină profit. De multe ori cel ce vinde este un intermediar care habar nu are ce vinde.

Tot procesul de găsire client, producător, livrare, deservire client se poate face pe internet, sunt destule opțiuni. Nu e nimic magic în asta, dar nu e nici simplu. 

Produsul poate fi deja existent, sau poți găsi un producător care să se ocupe de tot procesul. Astfel de producători găseşti foarte mulţi în China care sunt dispuşi să negocieze. De cele mai multe ori produsul care te interesează deja există, iar tu poți aduce nişte îmbunătăţiri, modificări sau chiar să printezi propriul logo. 

Desigur a vinde online este ceva complex, dar hai să amplificăm totul pentru a înțelege mai bine esenţa ca mai apoi să putem analiza în parte diferite aspecte care vor fi descrise în alte tutoriale.

În calitate de vânzător ai de găsit clienții care sunt gata să-ți deie banii lor în schimb la produsul sau serviciul tău. Aceasta este ce mai mare provocare sau problemă pe care o poți avea. Atîta timp cît nu ai client care e gata să plătească produsul tău nu are nici o valoare. Și invers, ce folos că sunt din cei ce spun DA, vreau, aici și acum dacă nu ai ce le oferi. Pe tine ca comerciant te interesează să ai profit din toată treaba asta și tot procesul să fie posibil de organizat online.

#1 - Ce poți vinde online?

Orice vânzare începe cu produsul sau produsele pe care vrem să le vindem. Dacă acel produs deja există fizic, atunci ne este mult mai ușor să începe vânzările. Pe baza produsului stabilim avatarul de client și canalul de vânzare de mai târziu.

Putem vinde online orice. Principalele categorii de produse pe care le putem vinde online sunt:

  • Produse fizice (Haine, încălțăminte, mancare, cosmetice…)
  • Produse digitale (eBook-uri, înregistrări audio / video, produse soft…)
  • Membership (Programe și cursuri online pe bază de abonament)
  • Afiliere / Dropshipping (Vindem produsele altora)

Fiecare din aceste categorii de produse au avantaje și dezavantaje. Nu există o categorie mai bună sau mai rea decât cealaltă.

Este important ca produsul tău să fie la mare căutare. În același timp este la fel de important și să-ți placă ceea ce vinzi. Dacă vei avea întrebări de la clienți să știi să dai răspunsuri de tot felul, să fii expert în ceea ce vinzi. Altfel vei fi încă unul printre cei ce se fac vânzători după șablon și încearcă să-ți vândă ceea în ce nici ei nu cred. 

Produsul ar trebui să respecte unele cerințe, dar nu le luaţi ca pe o regulă, sunt niște indicii : 

  • masa - aceasta este legată de costul de livrare, cu cît mai mică cu atît livrarea este mai ieftină de obicei. 
  • material din care este făcut - să nu fie din sticlă, materiale sfărâmicioase sau alte materiale care s-ar deforma la transportare.
  • gabarit - de asemenea este important pentru transportare. Ca mărime de referință poate servi cutia de pantofi pe care nu ar trebui să o depășească
  • garanție - se preferă de evitat produsele care au grad ridicat de defectare, pe care trebuie să le ții la garanție. De exemplu un carnet nu necesită nici un fel de garanție… sau rar cine va cere asta

#2 - Cercetarea unei nișe ca să știi ce se vinde online

Înainte de a vinde online ceva - cercetează nișa. Acest lucru te va ajuta să înțelegi mai bine piața și să eviți majoritatea riscurilor. Trebuie să vinzi produse care se întreabă nu acele pe care ni le dorim noi. Pentru cercetarea unei nișe există instrumente și strategii concrete pe care le putem folosi gratuit.

La această etapă identificăm ce modele deja există, ce produse se vând online bine, cine le vinde, cine sunt clienții, care sunt tendințele… Această informaţie o poți găsi pe internet folosind diferite instrumente de căutare, rețele sociale, platforme de vînzare, discuţii pe forum… oriunde în mediul online, poți găsi informație utilă pentru a cerceta piața. 

Poți crea singur materiale video, diferite prezentări, anunțuri, să scrii despre un anumit subiect / produs și să aștepți reacția. Dacă este forfoteala în jurul acestei teme, înseamnă că ai șanse de a găsi ceva ce se poate vinde.

Este eficient crearea unei pagini de prezentare produs (landing page) pe care o poți promova prin diferite metode, doar ca să afli dacă este interes față de produsul tău. Vezi ghidul complet aici.

Cercetarea directă pe site-uri.

În cazul în care vindem online produse fizice în sistem dropshipping putem să vedem direct pe site la furnizor sau pe site-urile unde se vinde online acel produs. Putem folosi așa site-uri precum amazon, ebay, aliexpress, banggood.

De exemplu, pentru benzile de fitness putem să vedem direct, că acestea se vând. Pentru a merge și mai avansat, putem testa și alte canale unde ar putea fi prezent acest produs.

Vinde online orice și oricui. Cum să vinzi online în 5 etape
Vinde online orice și oricui. Cum să vinzi online în 5 etape

Google trends.

Pentru a vedea evoluția cererii față de acel produs recomand google trends. Aici putem descoperi lucruri interesante, precum care este perioada când cererea față de acel produs este maximă. Acest lucru te ajută să-ți pregătești din timp campaniile de marketing și vânzare.

Vinde online orice și oricui. Cum să vinzi online în 5 etape

De exemplu, iată care este tendința din ultimii 5 ani pentru rochii. Putem vedea că anual ajungem la un număr maxim de căutări. Este un produs sezonier spre deosebire de benzile de fitness care au fost la maximă căutare în contextul izolării în case.

Vinde online orice și oricui. Cum să vinzi online în 5 etape

Căutări directe în google.

Pentru a obține date despre ce exact caută oamenii, care este concurența, precum și costul per click minim și maxim ne putem folosi de instrumentul gratuit google ads. 

Din imagine putem crea o impresie despre ce caută și care va fi costul CPC în caz că vei folosi acest canal de promovare. Pentru a afla date și mai precise, recomand alt instrument, de asemenea gratuit, care se numește ubersuggest. Poți face zilnic 10 interogări dacă nu ai versiunea pro.

Vinde online orice și oricui. Cum să vinzi online în 5 etape
Idei de afaceri cu bani putini

Partea bună a acestui instrument este că putem să vedem și alte informații: nivelul concurenței SEO, numărul de backlinkuri și alte informații utile pentru promovarea pe google. La modulul despre cercetarea nișei vei găsi pas cu pas cum poți face singur aceste cercetări.

#3 - Ce trebuie ca să poți vinde online ? Componente magazin online.

Pentru a vinde online, din punct de vedere tehnic ai nevoie de următoarele:

Platformă pentru vânzări online.

Platforma de vînzare este poate una dintre factorii cei mai importanți. Acolo trebuie să fie cumpărătorii tăi. Poți crea singur un magazin online unde să vinzi un set de produse sau poți crea o pagină simplă pentru realizarea unui singur produs.

De asemenea poți crea o pagină pe facebook sau alte rețele de unde să vinzi produse. Orcum este bine să ai o pagină web vei avea mai multe opțiuni. În caz că dorești să ieși pe piața internațională pentru început poți utiliza o platformă existentă precum amazon sau ebay (cu astea sunt familiarizat). Acestea dau posibilități foarte mari și vor fi descrise aparte.

Indiferent de ce vrei să vinzi vei avea nevoie de un website propriu, platformă închiriată sau pe marketplace. Alegerea platformei se face în funcție de ce vinzi, cantitatea de produse precum și posibilitățile financiare pentru a întreține o platformă de vânzări. Cea mai simplă soluție ar fi un website propriu, care te-ar costa în jur de 50-100 euro anual în caz că nu apar careva probleme tehnice. Platformele închiriate începe de la 30 euro lunar.

Payment pentru ecommerce.

Pe lângă platformă de vânzare online, mai ai nevoie și de un procesor de plăți precum stripe, paypal, 2checkout. Acesta are rolul de a procesa plăți de pe diferite sisteme de plată și a le lega cu contul tău bancar. Trebuie de menționat că la moment ești foarte limitat la partea de plăți online dacă nu ai un cont bancar. Singura soluție este paypal, revolut, yandex money însă acestea sunt limitate la suma maximă pe care o poți procesa.

Shipment.

Dacă dorești comerț online vei avea nevoie de un serviciu de livrare. Desigur la început probabil vei împacheta singur produsul, vei pune poate și un bonus sau o scrisoare de mulțumire ca să dai impresii.

Însă dacă dorești o automatizare vei avea nevoie de ajutor, și va trebui să te împarți și cu alții din profitul tău. La început vei dori ție să-ți rămînă cît mai mult, dar asta te va limita.

Servicii de livrare sunt de tot felul, pentru orice produs și buzunar. În raza unui oraș poți găsi și un student care e motivat să facă asta. Totul depinde de fantezia fiecăruia cum va face livrarea. Important să fie de calitate și clienții mulțumiți.

Poți opta pentru soluții complete care pun la dispoziție partea de depozitare, împachetare, livrare și retur precum fac cei de la amazon FBA dacă ai buget suficient.

Certificat SSL.

Chiar dacă este un detaliu mic, multe site-uri încă nu au un certificat de securitate SSL. Dacă optezi pentru platforma propriu, roagă agenția sau persoana responsabilă de crearea site-ului să instaleze un certificat SSL. Pentru un site ecommerce ajunge unul care costă în jur de 20$ anual.

Taxe, licențe.

Înainte de a vine online, clarifica toate chestiunile legate de taxe și impozite. Desigur, că te poți eschiva de la acest subiect însă este prea riscant. Orice activitate ce implică vânzări online se impozitează ca acelea offline.

#4 - Strategii de vânzare online

La baza oricărei afaceri stau vânzările. Atunci când vorbim de vânzări online, lucrurile au avansat mult în ultima vreme dar schema de vânzare a rămas aceiași.

 Strategii de vânzare online

Ca vânzător ai nevoie să faci astfel ca produsul sau serviciul tău să ajungă în fața clientului și în mod ideal să cumpere. 

Model de vânzare online 1.

Modelul de vanzare online de mai jos este cel mai simplu de implementat și de obicei acesta este puțin eficient.

Modelul de vânzare funcționează în felul următor: pe pagina de vânzare se trimite trafic plătit PPC sau de la o rusă proprie cu scopul de a cumpăra direct. Modelul funcționează în cazul în care ai un produs atractiv și dacă te adresezi la un public țintă potrivit.

Pentru a îmbunătăți acest model, putem adăuga elemente suplimentare care ar grăbi procesul de vânzare online.

Model de vânzare online 2.

Modelul de vânzare de mai jos are o rată de conversie mai bună datorită unor elemente care pot grăbi procesul de vânzare. Se pot adăuga bonusuri și oferte în momentul în care un vizitator vrea să părăsească pagina. De exemplu se poate aplica așa numitul one time offer, care are scopul de a grăbi vânzarea. 

De asemenea se poate de aplicat retargeting pentru cei care au vizitat pagina dar nu au cumpărat. Se poate folosi conținut suplimentat în textele reclamelor pentru a convinge vizitatorul să cumpere.

Model de vânzare online

Acest tip de vânzare on-line poate funcționa bine, mai ales în cazul în care oamenii deja te cunosc și au încredere. De asemenea va depinde mult de costul produsului. De regulă produsele mai ieftine se pot vinde online mult mai ușor prin astfel de proces însă până la o anumită limită deoarece retargetingul implică costuri suplimentare precum și valoarea acelui bonus.

Cum poți face vânzări online cu adevărat eficiente?

Probabil cea mai bună soluție la moment, este să organizezi procesul de vânzare online prin pâlnii de vânzări.

Vezi articolul dedicat "Crearea unei palnii de vanzare " aici.

În online, oamenii devin din ce în ce mai informați iar decizia de cumpărarea poate apărea pe parcurs. Din acest motiv au fost inventate metode de vânzare indirectă iar procesul de vânzare în sine a fost divizat în mai multe etape. Astfel, vorbim de un sales funnel sau sau marketing funnel.

Scopul acestuia este de a direcționa potențialii clienți printr-o serie de materiale de informare, educare cu scopul de a genera vânzări.

Surse de trafic pentru a vinde online.

În online, ca și offline regula este simplă: Nu ai trafic, nu ai vînzări. Indiferent ce vinzi, și ce platformă vei folosi ai nevoie să aduci vizitatorii pe site. În online există mai multe surse de trafic care pot fi relevante sau mai puțin eficiente pentru sistemul tău de vânzări.

Iată care sunt principalele surse de trafic pe care le poți folosi ca să vinzi online:

Reclame plătite.

Crearea unei palnii de vanzare

Aproape întotdeauna un funnel cuprinde modelul AIDA pe baza căruia se organizează întreaga campanie de marketing și vânzări.

De fapt, la baza vânzărilor online stau lead-urile. Ca antreprenor atunci când vrei să vinzi vei avea nevoie să aduci o audiență căreia să-i poți vinde online. Dacă ai creat un avatar de client, îți va fi mult mai ușor să identifici publicul pe care să-l targetezi pentru a genera lead-uri.

Vânzarea online prin intermediul unui funnel de vânzare poate să arate în felul următor. Acesta este un model de vânzare pe care l-am aplicat pentru un proiect personal.

Crearea unei palnii de vanzare

Aceste este un model de vânzare online care la prima etapă are scop captarea de led-uri. Pentru aceasta se poate promova un produs, cu un cost mic sau zero precum este un ebook pentru a colecta date de contact. Apoi după ce ai aceste contacte treci lent la faza de vânzare folosind AIDA. 

Este un proces complex, necesită investiții la nivel de timp și resurse tehnice dar partea bună este că acest model lucrează mult mai bine și se amortizează în timp.

#5 - Surse de trafic pentru a vinde online

Pentru mine aceasta este cel mai important lucru. Poți avea produs ideal, un site perfect, însă dacă nu ai clienți totul rămâne perfect doar pentru tine. 

E ca atunci cînd mergi la pescuit și ai scule scumpe de brand, ai momeală apetisantă dar peștele nu este atras. Problema poate fi în pește că nu are chef și nu ai ce-i face. Dar este probabilitatea ca tu să fii vinovatul și doar tu poţi schimba situația. Lumea online îți permite să experimentezi tot ce-ți trece prin cap. Te poți uita la modele care deja funcționează, cum arată site-ul, cum se promovează, ce canale folosesc, nu zic să copii dar nimeni nu interzice să te inspiri. De exemplu pe aliexpress  poți vedea  câte produse se vând, comentariile la produs și țara de origine a cumpăratprului. Trebuie să fii atent și să vânezi idei care te pot ajuta.

Iată care sunt principalele surse de trafic pentru a vinde online:

  • Reclame plătite: Google Ads, Facebook Ads, Instagram, LinkedIn, Yandex. Acestea funcționează foarte simplu: plătești pentru click sau numărul de vizualizări. Poți alege diferite metode în funcție de obiectiv.
  • SEO. Această metodă de promovare implică scrierea de conținut pentru motoarele de căutare. Cu alte cuvinte, ai nevoie de blog unde să publici permament articole.
  • Social media. Această metodă presupune promovare prin rețelele sociale folosind materiale promoționale: foto, video, text.
  • Email marketing. Poți promova produsele pentru a vinde online folosind o listă de emailuri.
  • Afiliere. Promovarea produselor prin afiliere cu partenerii și afiliații care au audienței țintă asemănătoare.

Concluzii.

După cum ai văzut a vinde online înseamnă să cunoști mai întâi de toate ecosistemul care ne permite să face acest lucru profesionist. Desigur, că poți să vinzi online fără ai ai un site și să nu ții cont de acest proces.

E simplu: găsești grupuri, publici anunțuri și aștepți să te apeleze. La fel poți folosi pentru a vinde online platforme precum olx sau 999 dar acesta după părerea mea nu este ceea ce ne dorim cu toții.

Dacă ești interesat să vinzi online, nu uita să te alături grupului de pe facebook unde împreună vom discuta subiecte legate de afaceri online.

Dacă ai careva întrebări, mi le poți adresa direct în comentarii mai jos.

Ar putea să-ți placă și:

Acest ghid te ajută să concepi singur un site de vânzări în 10 pași fără să angajezi un freelancer sau agenție web.
Descarcă ghidul gratuit
Video gratuit

Vrei să începi o afacere online ?

Am creat un video unde explic ce este o afacere online și cum să atragi clienți de pe internet în 2021.
Primește acces gratuit
menuarrow-right
Our time: 6:01am UTC
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram