fbpx
Vrei să începi o afacere ?
Vezi acest video

7 piloni pentru a crea o afacere online de succes

04/06/2021
Alexandru
În acest articol găsești un template pe care îl poți utiliza pentru crearea unei afaceri online. Se potrivește pentru freelanceri, experți și în general pentru orice tip de afacere care poate fi realizată online.
Distribuie :

Să creezi o afacere online este o provocare în care tot mai mulți se aventurează. Este plăcut să vezi oameni care renunță la job, riscă cu cariera doar pentru a-și realiza un vis. Înseamnă că spiritul de libertate mai trăiește în noi.
Dacă și tu te gândești la crearea unei afaceri online atunci probabil ești printre cei “aleși” și te înțeleg foarte bine. 

Treaba nici nu constă în bani. Este mai mult o atitudine și un stil de viață. Vrem să facem lucrurile altfel. Uneori mult mai complicate, doar pentru a ne satisface egoul sau chiar un vis. Acela de a avea mai multă libertate și de a putea face ce ne place. 

Încă de pe când aveam un job mă gândeam la crearea unei afaceri online. Ba chiar mai mult: anume în acea perioadă am început intensiv să studiez acest domeniu. Atunci mi-am pus bazele, am învățat să creez primele site-uri, defapt, era vorba de landing page-uri prin care încercam sâ vând niște produse de pe aliexpress. Chiar dacă la un moment dat am renuntat la aceasta, am reușit să învăț chestii importante pentru ceea ce fac acum.

Dacă te gândești la crearea unei afaceri online, atunci te asigur că ai ajuns în locul potrivit. Voi prezenta mai jos toți pașii pe care trebuie să-i parcurgi dacă vrei să-ți lansezi propria afacere.

În acest articol găsești un template pe care îl poți utiliza pentru crearea unei afaceri online. Se potrivește pentru freelanceri, experți și în general pentru orice tip de afacere care poate fi realizată online.

Iată care sunt cei 7 piloni pentru a crea o afacere online.

afacere online profitabila

Pasul 1: Identifică o nevoie și cum ai putea să o completezi.

Crearea unei afaceri online începe cu identificarea unei nevoi reale pe care o au oamenii. Vezi tu, înainte ca cineva să cumpere ceva de la tine, trebuie să existe acea nevoie.

De exemplu:
Recent am început să colaborez cu o persoană pentru a mă ajuta la crearea conținutului pentru un proiect online în domeniul fitness. Am apelat la acea persoană din motiv că am nevoie de serviciile ei și sunt dispus să plătesc pentru a-mi satisface necesitățile. 

Crearea unei afaceri online este mai mult despre satisfacerea unei nevoie și mai puțin magie. Cei care apelează la mine pentru servicii legate de crearea și promovarea site-urilor la fel vin cu o nevoie.

Această nevoie este destul de clară și putem relativ ușor să ne facem anumite concluzii dacă ea într-adevăr există.

O mare greșeală pe care o fac unii, este faptul că inventăm nevoi. Acest lucru se întâmplă atunci când facem lucrurile cu ochii închiși, adică fără nici o ipoteză despre acea nișă. Pur și simplu, noi așa credem că oamenii au nevoie de acel ceva.

Nu trebuie să fii îndrăgostit de produsul sau serviciul pe care vrei să-l oferi. Lucrurile devin foarte clare abia după ce obții primii clienți. De fapt ar trebuie să fii foarte receptiv la ce vor clienții.

De exemplu:
La început făceam site-uri pe bază de CMS Joomla. Mi l-au recomandat prietenii de fapt. După ce am făcut vreo 20 de site-uri cu acest sistem, am observat că clienților nu prea le convine acest lucru. Nu puteam înțelege care era problema la început. Doar făceam site-uri pe un sistem mai bun decât wordpress. Plus, că mi l-au recomandat prietenii care sunt buni programatori…. 

Credeam că dau valoarea mai mare. Realitate era de fapt altfel. Clienții doreau ceva mult mai simplu. Unii doreau să facă modificări singuri. Alții erau deprinși cu editorul de texte pentru articole de acolo și  doreau anume acest sistem

Ce vreau să spun?

Nu fi îndrăgostit de produsul tău. Ascultă foarte bine ceea ce vor clienții, și vină cu soluție care corespunde cât mai mult cu nevoile și așteptările potențialilor clienți.

Înainte de crearea unei afaceri online studiază foarte bine nișa. Am scris un articol despre cum alegi o nișa.

Pasul 2: Crează o ofertă unică de vânzare.

Ce știi tu despre oferta unică de vânzare sau cum i se mai spune “unique selling proposition”? 

Odată ce ai identificat nișa pe care vrei să o servești urmează un lucru foarte important, și anume:
Cum răspunzi tu acelei nevoi?
Dacă este o nișă bună pentru crearea unei afaceri online, probabil sunt deja minim 2 - 3 competitori în această nișă. Sarcine ta este să intri în acestă piață cu ceva care să fie deosebit de restul.

De fapt, nu este destul să fie deosebit, dar trebuie să mai fie util și benefic pentru prospecții tăi.

Trebuie să fii foarte atent și la valoarea percepută de potențialii cumpărători. Ceea ce vrei să oferi ca ceva unic, să te diferențiezi de restul ar putea să fie doar unic pentru tine. Iar potențialii clienții să rămână reci la aceste beneficii pe care vrei să le oferi.

Un exemplu real:
Pe un landing page, creat pentru a vinde portmonee pentru bărbați, oferta unică care mă diferenția de restul era formată din Portmoneu  Baellerry + o pereche de căști audio pentru telefon. Costul lor, era evident inclus în preț, dar acest lucru făcea oferta diferită de a celor care mai vindeau acest produs. Era la preț de chilipir. Cred că și acum se mai poate vinde.

În această perioadă, unii se diferențiază așa...

Dacă te gândești la crearea unei afaceri online, un alt aspect important este să te decizi cum te pozitionezi pe piață. Ideea este că unul și același timp de serviciu, poate să fie adresat unor categorii diferite de oameni. Poate să fie ceva de genul: servicii low cost și premium. 

Este același timp de serviciu, dar audiența țintă este diferită. Același portmoneu + căștile audio ieftine incluse cadou, probabil nu ar mai merge pentru un portmoneu de lux. De asemenea, ține cont și de demografice. 

Pasul3: Creează un site simplu de utilizat.

Un alt pas important pentru crearea unei afaceri online este site-ul. Mulți încep cu acesta sărind peste primele 2 etape. Am avut ocazie să întâlnesc persoane care doreau site, dar nu știau încă bine ce vor. Cine este targetul de clienți țintă. Care este oferta unică de vânzare…. Așa nu trebuie să faci.

Site-ul trebuie privit ca pe un instrument. Eu îi spun șurubelniță. Rolul acestuia este să servească ca o platformă pentru vânzare. Nu trebuie să-l vezi ca pe o realizare, cum fac unii. Se atârnă parcă cu mândrie, dând prea mare importanță cum acesta să arate și cum cum trebuie folosit corect.

Crearea unei afaceri online nu este despre crearea unui site. Acesta te ajută să atingi anumite obiective. De exemplu: să explici mai bine cum funcționează produsele sau serviciile tale, să atragi noi clienți de pe google, personal branding.

Trebuie să înțelegi că partea de creare a site-ului, este defapt un lucru relativ simplu. De fapt, este acel task pe care poți să-l dai cuiva să-l facă dacă nu ești tehnic. Ce nu poți să externalizezi este partea de creare a conținutului pentru site. Cel puțin, parțial va trebuie să te implici personal în această activitate, măcar pentru a formula sarcini tehnice concrete.

Am creat un ghid pentru cei care vor să-și facă un site fără să apeleze la o agenție de web design. Indiferent de ce afacere vrei să faci acesta te poate ajuta la etapa de creare a site-ului. O afacere online, are nevoie și de un site bun cu conversie ridicată. 

Iată unele idei de bază despre cum trebuie să fie site-ul:

  • Folosește unul sau două fonturi simple pe un fundal alb.
  • Navigare clară și simplă pe fiecare pagină.
  • Folosiți grafică, audio sau video numai dacă vă îmbunătățesc mesajul.
  • Setează un sistem de lead generation.
  • Dacă ai plăți online, trebuie să fie în câteva clicuri
  • Site-ul trebuie făcut pentru clienți, nu obiect de artă proprie

Iată unele idei de bază despre cum trebuie să fie site-ul:

  • Folosește unul sau două fonturi simple pe un fundal alb.
  • Navigare clară și simplă pe fiecare pagină.
  • Folosiți grafică, audio sau video numai dacă vă îmbunătățesc mesajul.
  • Setează un sistem de lead generation
  • Dacă ai plăți online, trebuie să fie în câteva clicuri
  • Site-ul trebuie făcut pentru clienți, nu obiect de artă proprie

Mai multe despre cum trebuie să fie site-ul, vezi ghidul disponibil gratuit.

Pasul4: Conectează resursele pentru a genera trafic.

Dacă aș rezuma și aș alege cel mai important și dificil lucru ce ține de crearea unei afaceri online, atunci acesta ar fi: generarea de trafic.

Este foarte simplu: ai trafic, adică vizitatori pe site, pe contul instagram sau oricare alt loc unde îți expui ofertele, ai clienți. Nu ai trafic, nu ai clienți, nu ai creștere…

Defapt, majoritatea problemelor care pot apărea într-o afacere online, este partea de trafic și captare a atenției. Sunt nișe unde este concurență foarte mare, cum este și domeniul meu, unde nu prea ai cum să ieși în evidență. Fie trebuie să plătești reclame tot mai scumpe, fie trebuie să te faci un “Growth Hacker” pentru afacerea ta.

Cu alte cuvinte, preocuparea ta ca actual sau viitor antreprenor, cel puțin la etapa de creare a unei afaceri online, trebuie să fie pe partea de trafic și conversie.

Te-am speriat?
Nu e chiar așa rău de fapt. 

Vestea bună este că avem multe opțiuni ce țin de trafic. Poate prea multe aș spune ei. Avem posibilități multiple prin care putem aduce noi vizite pe site pentru a ne studia oferta.

Publicitatea cu plată pe clic este cea mai ușoară modalitate de a obține trafic pe un site nou. Are două avantaje față de așteptarea ca traficul să vină la tine organic. În primul rând, anunțurile PPC apar în paginile de căutare imediat, iar în al doilea rând, anunțurile PPC vă permit să testați diferite cuvinte cheie, precum și titluri, prețuri și abordări de vânzare. 

Dacă alegi să folosești PPC, nu numai că obții trafic imediat, dar poți utiliza și reclame PPC pentru a descoperi cele mai bune cuvinte cheie cu cea mai mare conversie. După care poți concepe o strategie long time pentru SEO. Astfel, pe măsură ce site-ul va crește, costurile vor scădea iar tu te vei putea focusa pe alte aspecte. De exemplu: mărirea conversiei, loialitate cu clienții, scalare și alte chestii operaționale.

Buuun!
Dacă vrei, poți exploata și alte zone de unde ai putea aduce trafic pentru afacerea ta. Nu le mai repet, deja presupun că le cunoști: Instagram, youtube, linkedin de ce nu și tiktok… De asemenea vezi și partea de promovare prin SEO pe blog aici.

Pasul 5: Crează o audiență de potențiali cumpărători.

Am spus mai sus că pentru crearea unei afaceri online avem nevoie de trafic la noi pe site. Acum urmează etapa pentru a ne crea propria listă de prospecti. Pe site-ul nostru vor veni persoane care se află la diferite etape ale așa-numitei “customer journey”. Unii sunt gata să cumpere, alții așteaptă următorul salariu ca să poată cumpăra, alții urmăresc o reducere, iar unii sunt concurenții tăi probabil… îți studiază oferta pentru a te depăși.

Aceasta este o situație normală și nu este nimic în neregulă.

Trebuie să fii realist.

Din tot traficul pe care-l vei avea pe site, doar un mic procent fo fi interesați cu adevărat să cumpere ceva de la tine, unii chiar vor cumpără.

Pentru a face mai ușor acest proces avem nevoie să facem câteva lucruri:

Captarea de lead-uri. 

Odată ce ai depus efort ca să aduci acei vizitatori pe site, ar fi o risipă de timp să-i lași să plece pur și simplu. Sarcina ta la această etapă este săi reții. Da dorit să le captezi numărul de telefon, adresa de email, messengerul. Poate fi orice. Sau măcar să ai instalate instrumentele pentru analitică ca să poți lucra cu ei la remarketing.

Segmentarea.

Pentru a putea implementa o strategie de comunicare eficientă ai nevoie de segmentare. Așa cum fiecare din noi este unic, la fel și prospecții tăi vor fi foarte diferiți. În scopul creșterea ratei de conversie și e experienței cu audiența vei avea nevoie de segmentare.

De exemplu:
Dacă colectezi adrese de email atunci trebuie să faci câte o listă de adrese de email pentru fiecare audiență în parte.

De exemplu în Active Campaign ai posibilitatea să creezi liste separate sau să adaugi taguri (un fel de filtre). 

Astfel, să zicem dacă ai pe blog 3 categorii de articole: 

  • călătorii cu autostopul
  • călătorii cu avionul
  • călătorii în weekend

Poți crea câte o listă pentru fiecare din aceste categorii. Mai departe, pentru fiecare în parte vei crea câte o formă de captare a lead-urilor, sau chiar 3 lead magneți pentru fiecare din ele.

Cum funcționează? Pentru ce toate astea?
Pentru crearea unei afaceri online trebuie să fii destul de smart. Dacă eu prefer să prin autostopul și să dorm în cort, oare m-ar interesa să zbor cu avionul?
S-ar putea… dar totuși prioritatea va fi ceea ce-mi place.

Segmentarea îți va permite să adresezi mesajul potrivit, la audiența potrivită la timpul potrivit.

Chiar dacă nu vrei să te complici la început, implementează măcar prima parte: colectarea de lead-uri. Sau, ai putea să-ți creezi un grup pe o rețea socială, whatsapp, telegram...

Pasul 6: Întărește-ți reputația în nișa ta.

Acum urmează partea cea mai interesantă după părerea mea. Mai puține lucruri tehnice și mai multă comunicare, relații cu oamenii, branding.

Cât de bună nu ar fi nișa, oferta și website-ul, oamenii cumpără de la cei pe care îi cunosc și într-o oarecare măsură îi plac și au încredere.

Sarcina ta la această etapă este să te faci plăcut.

Dacă crezi că crearea unei afaceri online presupune să stai ascuns după monitor, atunci ar trebui să alegi foarte bine această nișă. Cel puțin în cazul meu acest lucru nu este valabil.

Oamenii vor să știe cine stă în spatele acelui site sau companie. În acest scop, vine în ajutor personal brandingul. Dacă crezi că nu ai nevoie de așa ceva ai mai multe de pierdut. Probabil ai văzut cum unii au succes în afaceri doar pentru acel fapt că nu se tem să iasă în public. Și treaba nu ține prea mult de competențe.

Despre ce înseamnă să ai un site pentru personal branding am scris aici. Îți recomand cu încredere acest articol. Este un pilon important pentru crearea unei afaceri online de succes.

Pasul 7: Performează în marketing și vânzări.

Nu vreau să vând. Urăsc vânzătorii… Marketing înseamnă să vinzi produse de proastă calitate la preț mult prea mare. Ba nu. Înseamnă să vinzi iluzii !!!

Cam asta era percepția mea despre vânzări acum vreo 10 ani. Chiar dacă am trecut printr-un curs de marketing la facultate, nu i-am atras atenția. Concepția despre vânzări mi-a schimbat-o  Jeffrey Gitomer prin cartea “Biblia Vanzarilor”. Este disponibilă pe net în format pdf gratuit.

De ce toate aceste lucruri?

Vreau să înțelegi că crearea unei afaceri online presupune vânzări. De dorit multe vânzări dacă vrei să trăiești din asta. Nu văd nimic rău și incorect să vinzi ceva. Este o activitate practicată de mii de ani.

Oare este vreo diferență că un țăran vinde ceapă, iar noi încercăm să vindem servicii, cunoștințe, timp, sănătate? Mi se pare normal și sănătos acest lucru. Asta nu înseamnă că trebuie să-ți pierzi demnitatea și omenia. Totul în limita bunului simț.

Ce este cu marketingul?

Vrei nu vrei o afacere online are nevoie de marketing. Dacă ești soloprenor, va trebui singur să faci acest lucru. Aici lucrurile sunt pe alocuri simple, pe alocuri monotone și durează mult până la rezultate.

Probabil un pescar de crap ar fi și un marketer bun.
Știi de ce?
Pentru că doar aceea pot sta zile întregi testând momeli, aruncând nadă, schimbând monturi și să nu prindă nimic. Pot face asta, fără să renunțe, vor continua să învețe să se performeze până vor învăța cum se prinde acest pește. Va trebui să-și adapteze instrumentele și momeala pentru fiecare loc sau baltă în parte.

La fel și tu.
Dacă te gândești la crearea unei afaceri online cel puțin pentru început vei avea nevoie de răbdare până vei vedea ce funcționează. Ia-i pe rând diferite strategii pe care le aplici, tragi linia, scoți concluzii.

Acest lucru se învață, nu este ceva cu ce ea dotat natura doar pe unii. Pas cu pas, vei învăța cum să-ți marketezi serviciile sau produsele pe care vrei să le vinzi. După care vor veni și vânzările.

Ce poți face chiar acum?

Presupun că ți-ai dat deja seama că crearea unei afaceri online nu înseamnă să dai clickuri sau careva magie. 

Totul este logic după părerea mea, există o structură foarte bine definită a pașilor pe care trebuie să-i faci. Nu este simplu dar este destul de real.

Perseverența te poate duce departe.

Scriu aceste materiale pentru a te ajuta să crești. Chiar vreau să creștem împreună. Știi, mi s-a spus de multe ori, probabil ca și ție că “Nu vei reuși”. Toate acestea sunt povești.

Acum 4 ani aproximativ în această perioadă eram fără job, eram în satul meu de baștină. Stăteam pe acasă și atunci s-a petrecut marea schimbare pe care urma să o fac. Atunci am scris primele mele articole, un fel de meditații sub formă de scrisori. A trecut ceva timp de atunci și acum văd diferența.

Doream să învăț despre online, dar nu găseam materiale calitative. Am cumpărat și cursuri care m-au ajutat să înțeleg unele lucruri dar nu mi-au dat o structură clară la ceea ce trebuie să fac.

Acum pot spune cu încredere că dacă vei aplica în practică ceea ce scriu eu aici, te va ajuta să obții rezultate mai repede decât mine.

Dacă ai ajuns până aici cu cititul, cred că chiar te gândești în serios la crearea unei afaceri online. Mi-a luat 5 ore să scriu acest articol, sper că îl găsești folositor pentru ceea ce vrei să faci.

Pune o întrebare despre crearea unei afaceri online în comentarii mai jos. Mă ajuți să înțeleg dacă acest conținut este de folos. Pace și “Per aspera ad astra”.

Ar putea să-ți placă și:

Acest ghid te ajută să concepi singur un site de vânzări în 10 pași fără să angajezi un freelancer sau agenție web.
Descarcă ghidul gratuit
Video gratuit

Vrei să începi o afacere online ?

Am creat un video unde explic ce este o afacere online și cum să atragi clienți de pe internet în 2021.
Primește acces gratuit
menuarrow-right
Our time: 5:57am UTC
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram