fbpx
Vrei să începi o afacere ?
Vezi acest video

10 pași pentru a lansa o afacere de la ZERO în consultanță și coaching

04/10/2021
Alexandru
Iată cei 10 pași pe care să-i urmezi dacă vrei să lansezi o afacere online cu mai multe șanse de succes.
Distribuie :

Dacă te-ai decis că vrei să-ți faci o afacere online cu bani puțini de la zero , iată care sunt acei 10 pași pe care să-i faci înainte sau în primele 90 zile de la lansare. Aceste recomandări au scopul să te ajute ca să reduci la minim riscul ca ceva să nu funcționeze iar succesul să vină de partea ta.

Aș fi vrut ca o bună parte din aceste reguli să mi le fi oferit mie cineva acum 4 ani ca să nu mai calc prin pietre dar să ies direct pe autostradă.

1. Alege o nișă afacere online profitabilă

Primul lucru de care trebuie să ții cont dacă vrei să lansezi o afacere online de la zero în coaching și consultanță este să te specializezi într-un segment îngust de piață. Chiar dacă aparent ți se pare că vei avea mai puțini clienți, realitatea va fi cu totul alta.

Marele avantaj pe care îl obții dacă te specializezi într-o nișă de piață este că vei putea oferi servicii calitative pe acel segment și astfel vei depăși concurența.

Despre importanța specializării într-o nișă vei afla la modulul dedicat acestui subiect.

Atunci când începusem să ofer servicii de creare site-uri, eram de acord cu orice gen de comandă (îmi spuneam: “Bani să iasă”). Ba chiar făceam și site-uri a căror tematica nu îmi plăcea (site-urile pentru companii ce produc ferestre, materiale de construcție…). 

Din experiență pot spune că nișarea este soluția ca să eviți aceste aspecte  neplăcute. După cum poți observa proiectul mementor, tot este o nișă. Am decis să merg în această direcție pentru că natural s-a primit să-mi placă cel mai mult acest domeniu: să ajut experții să-și impacheteze cunoștințele și experiența într-o afacere online. 

Pe de altă parte, dacă vei alege mai multe direcții nu vei avea timp să lucrezi efectiv, din motiv că vei fi nevoit să stai și să studiezi mult acele domenii. Un domeniu îngust este mai ușor de studiat, conține un volum mai mic de informație și ai timp să o faci mai relaxat, să cunoști trendurile și astfel vei ajunge să fii cel mai bun din nișa ta, sau cel puțin vei fi în top.

Vei fi mult mai relaxat, vei putea oferi servicii calitative și într-un final vei genera mai multe profituri și impact. Clienții vor veni singuri la tine știind că ești bun la ceea ce faci. De fapt, nișarea este calea spre personal branding de succes.

Un brand este o promisiune iar tu ca coach la fel, trebuie să ai o promisiune, o direcție dacă vrei să ajungi un brand.

2. Creează un avatar de client pentru afacerea ta

Avatarul de client este portretul ideal al celui care va cumpăra serviciile tale. Trebuie să stabilești din start cine sunt clienții tăi? Cum te poziționezi tu pe piață și la ce categorie de oameni te adresezi?

Afacere online de la zero

Dacă ai ales de exemplu, nișa fitness și sănătate, nu înseamnă că toți cei interesați de fitness sunt potențialii tăi clienți. Sarcina ta ca antreprenor este să te determini care sunt acei oameni pe care vrei să-i servești. Criterii de selecție pot fi diferite, de exemplu:

  • doar bărbații
  • ocupație antreprenor
  • segment premium
  • vor să adauge masă musculară

Cu cât mai multe vei ști despre targetul tău țintă, cu atât mai relevantă pentru ei va fi oferta și toată strategia de vânzare și marketing pe care o vei adopta. Acest lucru are un rol crucial chiar de la etapa de concepere a afacerii tale.

3. Creează o ofertă unică de vânzare

Recent am făcut o mică cercetare pe piața din România să văd cum stă coaching-ul la capitolul site și oferta unică de valoare. I se mai spune propoziția unică de vânzare. Am reușit să găsesc un câteva website-uri unde situația este acceptabilă. În rest nu pot înțelege de ce stau lucrurile așa prost ? De fapt, situația este rea în mai multe nișe. Acest lucru trebuie să te bucure. Acum ai șansa să vii cu ceva deosebit și să depășești concurenții prin trucuri simple. 

Propoziția unică de valoare presupune ca noi să venim pe piață cu ceva unic, care se deosebește de competitori și în același timp, potențialii clienți să perceapă acea valoare în plus. 

Idea este că noi putem adăuga valoarea în plus până la infinit, dar dacă acea “valoare” nu este percepută de prospecții noștri, efortul este inutil.

Din acest motiv, atunci când vei crea această ofertă, trebuie să analizezi detaliat avatarul de client.

Când vorbim de oferta unică de valoare, trebuie să facem o listă cu diferentiatori competitivi. Acest lucru se poate face analizând ceea ce oferă competiția și ce am putea oferi noi adăugător la ce oferă ei.

De exemplu, pentru un coach în domeniul fitness, care vinde un program de adaugare în masă musculară, oferta unică de vânzare poate arăta cam așa:

Principalul competitor oferă:

  • 12 sesiuni pe lună.
  • durata maximă a unei sesiuni 60 min
  • acces gratuit la chat privat cu membrii
  • preț program 490 euro

Pentru a te diferentia de competitori, ai putea veni cu ceva unic față de ce este pe piață:

  • 12 sesiuni pe lună (rămâne la fel)
  • durata maximă a unei sesiuni 90 min (oferi 30 min în plus, diferențiator 1)
  • acces gratuit la chat privat cu membrii ( la fel ca competitorul)
  • acces la un curs video gratuit (diferențiator 2)
  • reducere 30% la cursul de nutriție (diferențiator 3)
  • acces la un webinar gratuit lunar pe subiecte de fitness (diferențiator 4)
  • preț program 590 euro (preț mai mare decât competiția)

Cum crezi, ce va alege un potențial cumpărător?

Pe aceste principii construiești oferta sau propoziția unică de valoare. Acest lucru nu înseamnă că prețul întotdeauna trebuie să fie mai mic. Prețurile trebuie să fie comparative, nu trebuie să vinzi ieftin. Diferența majoră trebuie să fie în valoarea oferită față de competitori.

4. Alege un canal de marketing potrivit nișei

Chiar dacă ți se spune că trebuie să fii prezent peste tot nu e cazul să o faci. Ca soloprenor, îți va fi dificil să produci conținut pentru toate platformele. Nici nu este cazul. Un singur canal de promovare îți poate aduce o bază suficientă de clienți în fiecare lună.

Cea mai simpla afacere

Recomandarea mea ar fi să alegi o platformă de social media, pe care să o stăpânești la perfecție + pe termen lung să investești în blog. Pentru început aș distribui resursele în felul următor:

  • 80% într-un canal de social media (youtube, instagram, facebook, linkedin e.t.c.)
  • 20% din resurse în blog și SEO

Cand ajung să am clienți constant din social media, încep a investi în paralel și partea de SEO.

Iată care sunt argumentele ca să procedezi în așa mod:

Pentru început ai audiență probabil zero (dacă ai deja profilurile social media dezvoltate, atunci e în avantajul tău). Nu începi chiar cu nimic. Probabilitatea ca să aduni urmaritori pe o rețea socială din primele 6 luni, sau chiar să explodeze este mai mare decât să aduci trafic de pe google din primele 6-18 luni. Acest lucru din start nu este posibil.

Din acest motiv, începi să investești în social media, circa 80% din resursele de promovare.  Pentru început, va fi nevoie să plătești reclame, nu sunt mare adept, dar nu prea ai de ales ca să ai un salt rapid.

Odată ce ai identificat care canal de marketing ți se potrivește trebuie să te implici serios pentru a crea o audiență. Faci aceste lucruri cu scopul de a crea acea listă de contacte sau lead-uri cărora să le vinzi serviciile tale.

5. Stabilește un buget și un plan de dezvoltare a afacerii

Trebuie să înțelegi că o parte din veniturile pe care le vei încasa nu sunt ale tale, dacă vrei să te dezvolți. Scopul nostru este să generăm active și să facem ca banii să lucreze pentru noi acolo unde este posibil.

Matematica este simplă în acest caz: Dacă investesc 100 euro în reclame și îmi aduce un client de pe care voi încasa de exemplu 300 euro, deja e profitabil. De ce să-ți bați capul să găsești clienți mai ieftin dacă te-ar costa timp, și ai opțiunea ca să faci acest lucru mai rapid. 

Desigur, că pe termen lung, trebuie să te gândești la trafic gratuit, din acest motiv recomand SEO. Rețelele sociale sunt foarte instabile, și din număr mare de urmăritori te poți pomeni că doar o mică parte din ei pot să-ți vadă postarile sau chiar să fii în situația când pagina ta este blocată.

Despre cât de important este să ai un site pentru personal branding vorbesc în acest articol. Detalii aici.

Ca să recapitulăm acest aspect: Este nevoie să stabilești cât de mult vrei să investești în promovarea afacerii tale și unde vei distribui acele cheltuieli. Dacă vrei creștere atunci obligator ai nevoie să investești în promovarea ta. Aici nu mă refer doar la investiții financiare. Poți investi în conținut prin care să atragi noi prospecti. Aceasta este cheia unei afaceri online de la zero.

Trebuie să vezi afacerea ta ca pe un proiect.
O întrebare pe care ți-o poți pune, este: “Unde vreau să ajungă afacerea mea peste 5 - 10 ani?”

Chiar dacă par niște perioade mari de timp, acest lucru te va ajuta să-ți stabilești obiective mici.

De exemplu, pentru mine unul din obiectivele pe care le am cu acest proiect în primul an de la lansare, este să investesc în SEO. Este o provocare acest aspect, și chiar sunt curios ce va ieși deoarece este o nișă specifică.

Ce poți face la acest capitol chiar acum:

  • stabilește cât vrei să investești lunar în promovare
  • alege canalele de promovare
  • fă un plan de conținut pentru 1...3 luni
  • stabilește obiective pentru primele 6 și 12 luni 
  • fii vizionar: unde vrei să ajungă afacere ta peste 5, 10 ani ?

Aceste lucruri trebuiesc făcute chiar dacă ești abia la etapa de concept. Știind clar ce vrei să obții vei putea să menții direcția și să te focusezi mai ușor pe lucrurile care contează.

6. Creează o audiență personalizată

Audiența personalizată sunt principalele tale active. După cum probabil ai observat toate eforturile sunt concentrate pentru a crea o audiență.

În online trebuie să ne creăm un așa numit trib. Pe noi nu ne interesează orice persoană. Scopul este să avem o audiență cât mai relevantă pentru afacerea noastră. Nu trebuie să te sperie că cineva are zeci sau sute de mii de urmăritori. Acest lucru nu rezultă nicicum putere de cumpărare, sau active cum îmi place să le spun.

Experții spun că 1000 de contacte calitative sunt suficiente pentru a lansa o online de la zero. Sunt de acord cu această afirmare. Iată ce înseamnă 1000 de lead-uri în cifre de afaceri:

  • ai trimis oferta către 1000 persoane
  • au văzut 50%, deci 500 persoane
  • rata de conversie pesimistă de 3%
  • au cumărat 15 persoane
  • produsul costă 450 euro
  • vânzări totale: 6750 euro

Acesta este doar un exemplu și cuprinde doar o singură lansare cu conversia de 3% din cele 1000 de contacte. Dar asta este doar o parte foarte mică. Poți face câteva lansări de exemplu o dată la fiecare 2-3 luni. Și asta nu este tot. Puterea adevărată a acestor 1000 de lead-uri este că poți faci marketing educațional și să transformi circa 30% din lead-uri în clienți. 

Trebuie să mai iei în calcul și faptul că o parte din cei care au cumpărat deja o dată, pot să cumpere și de 2 - 3 ori sau să devină clienți fideli.

 Retenția rezultă clienți pe viață și este clar că nu ai nevoie să alergi după noi clienți și să cheltui bani pentru ai face să cumpere. Costă prea scump! Softurile de automatizare, costurile de remarketing și atragerea de noi contacte este prea scumpă. Mei ieftin te costă să lucrezi cu cei existenți din baza ta. Din acest motiv, insist să-ți construiești de la început o audiență și o bază de contacte segmentată pe interese.

7. Utilizează tehnologia în favoarea ta : Afacere online de la zero pe pilot automat.

Dacă nu ești o persoană tehnică, nu înseamnă să nu folosești diferite instrumente pentru a-ți automatiza procesele de afacere. Folosirea și investiția în diferite tool-uri te pot scuti nu doar de diferite bătăi de cap, dar îți pot crește afacerea pe pilot automat.

De exemplu: poți integra un tool la tine pe site prin care cei interesați de serviciile de coaching să se poată programa la o consultație online gratuită sau cu plată. Aceștia vor putea vedea care este graficul tău de lucru, și care sunt orele disponibile pe o perioadă de timp în avans.

Ai putea să setezi sistemul să-ți trimită notificări când cineva s-a programat, iar datele din acel tool să le sincronizezi cu google calendar de pe smartphone-ul tău. Cum ți se pare, sună bine ? Astfel vei fi nu doar mai productiv, dar vei crea și o experiență bună pentru clienți.

Acum poți să setezi un proces de vânzare complet automatizat unde tu nu te implici cu nimic. Maxim ce poți face este să te uiți periodic la indicatorii care contează pentru tine, de exemplu:

  • care este rata de conversie a unei forme de captare a lead-urilor
  • rata de deschidere a emailurilor
  • rata de conversie a paginii de vânzare
  • verifici dacă costul de achiziție este în normă
  • care e situația cu traficul pe site

Idea este că trebuie să automatizezi tot ce se poate la etapa actuală legat de lucrul cu clienții. Chiar dacă majoritatea tool-urilor costă, o parte din ele își vor recupera banii și timpul tău mult peste prețul plătit.

Iată o listă de instrumente gratuite cu care poți începe să te familiarizezi și să le aplici în afacerea ta. Detalii aici.

Despre automatizările pe care le poți face într-o afacere online în domeniul coaching voi face un material separat deoarece sunt foarte multe de arătat. Stai conectat și vei putea să vezi și tu acele materiale gratuit.

8. Fă coaching de calitate astfel ca clienții să spună WoW

Îmi amintesc cum un inginer mi-a dat odată un sfat, aveam 16-17 ani pe atunci, lucram part-time sub conducerea lui: “Devino bun în ceva ca mai apoi oamenii să te caute”. Această afirmație era valabilă în trecut, deoarece atunci nu exista internetul și oamenii chiar se căutau. Și acum oamenii caută pe cineva bun ca să-i ajute, singura problemă este că trebuie să fii prezent acolo unde aceștia te caută.

Mai sus am vorbit despre retenție și de ce aceasta este importantă pentru orice afacere. Pentru a mări șansa ca cineva să apeleze la serviciile tale din nou și din nou, sau chiar să te recomande la alții, ai nevoie să faci calitate. Uneori calitatea este dificil de atins, deoarece clienții sunt diferiți și nu totdeauna poți satisface așteptările.

În orice caz, dacă te vei focusa să oferi calitate intenționat, atunci șansele că vei mulțumi mai mulți clienți vor crește, iar la final vor spune Wow. Soluția ta este ceea ce căutam... Nu știam că există așa ceva…

Totuși cu calitatea nu trebuie de exagerat. Trebuie să știm de limită: până unde suntem profitabili să facem calitate? Deoarece calitatea ideală este ceva de neatins. M-aș baza pe principiul 80/20 deoarece este foarte important. Ca soloprenor nu vei putea mulțumi pe toți. Trebuie să găsești acel echilibru avantajos pentru clienți și pentru afacerea ta.

Îmi amintesc un caz, din experiența proprie. Am creat un site, așa cum și-a dorit clientul. Totuși acel site nu era cel mai bun, la moment nici nu pot să mă uit la el, deoarece nu-mi place cum arată. După aceea, din propria inițiativă, în timp ce învățăm un instrument nou, am decis să fac acel site de la zero pe o altă tehnologie. L-am făcut mult mai bun, iar după ce am arătat clientului, a zis că site-ul vechi este mai bun… )))

Recomandarea mea, este să faci ceea ce vor clienții. Trebuie să le rezolvi cea mai mare problemă pe care o au ca într-un final să fie mulțumiți și să spună WoW.

9. Folosește puterea testimonialelor

Una din greșelile mele pe care le-am făcut este că nu ceream testimoniale. De fapt, nu-mi doream să dezvolt asta ca afacere și nu prea mă preocupa promovarea.  Știam că e ceva temporar. 

Un client mi-a zis o dată: Pot să-ți las o recenzie. Eu am răspuns: Nu trebuie, o să-mi lași mai târziu. Aceasta a fost o greșeală majoră făcută de mine. Mai târziu încercam să obțin recenții iar oamenii nu se grăbesc să facă acest lucru chiar dacă mă recomandă la alții. ))) E o paradigmă pentru mine!

În online ai nevoie să ceri testimoniale pentru a genera încredere și a face vânzări mai ușoare. Dacă vei analiza diferite pagini de vânzări, din familia clickfunnels vei vedea că toți cei ce folosesc acest tool, folosesc la greu recenziile. Este normal să faci și tu acest lucru și să nu amâni pe altă dată.

Cere aceste testimoniale chiar imediat după ce vei finisa o sesiune de coaching sau chiar un program complet. Desigur, că va trebui să specifici anumite lucruri pe care ai vrea să le spună acel client. Nu înseamnă să cumperi testimoniale! Pur și simplu, poți formula un chestionar cu 2-3 întrebări cheie la care să răspundă din perspectiva clientului.

Recenziile pot face mai mult decât orice încercare și strategie de marketing mai ales dacă audiența nu te cunoaște prea bine.

10. Fă asta. Nu mai aștepta momentul ideal

Cel mai important factor este să treci la acțiune. Vei vedea des că folosesc această idee deoarece este cel mai important punct pentru a te lansa.

Chiar dacă nu știi prea multe, nu e cazul să nu treci la acțiune. De fapt, cea mai bună metodă este să înveți în paralel cu afacerea ta.

De exemplu: Dacă pentru săptămâna viitoare ai planificat să alegi nișa și să faci cercetarea de piață, pai cauți pe net careva informații la acest subiect, te documentezi și faci acel lucru în termenii stabiliți.

Nu are nici un sens să te faci depozit de informații dacă acele informații nu sunt aplicate și nu au nici un impact asupra afacerii tale.

Metodologia mea este să învăț atunci când am nevoie despre ceva concret. De exemplu: săptămâna trecută am stat focusat pe automatizările din activecampaign (un tool pentru email marketing). Am studiat cum lucrează automatizările, cum poți face 2-3 tipuri de automatizări care mă interesează și atât. Să înveți la perfecție acest tool ți-ar lua poate câteva săptămâni sau chiar luni. Dar oare se merită? 

Știu că într-o zi, voi ajunge să-l cunosc mult mai bine, dar învățând pas cu pas, în paralel cu nevoile reale pe care întâmpin în proiectele mele.

Idea de bază este să acționezi în paralel cu ceea ce înveți. Dacă ai citit acest articol atunci încearcă ceva să și aplici, altfel totul este în zadar. Îmi doresc ca după ce vei parcurge tot acest ghid să ai deja careva rezultate, careva notițe și schițe despre proiectul tău.

Concluzii despre lansarea unei afacere online de la zero.

În caz că ai ajuns până în acest punct, te felicit. S-a primit un articol poate prea lung. Scopul este să furnizez informație completă și aplicabilă într-o formă în care să-ți fie de folos. 

Pentru a completa cu informații acest articol găsești pe site un articol similar: 7 piloni pentru a crea o afacere online de succes. Inițial am dorit să fac un singur articol, dar s-ar fi primit mult prea lung. Sunt sigur că vei găsi ceva util pentru viitoarea ta afacere. Detalii aici.

Urmează să vezi și celelalte articole ale acestui ghid pe care le poți accesa gratuit.

Am o rugăminte mare pentru tine:
“Spune-mi ce crezi despre acest articol și despre subiectele acestui ghid? Un feedback din partea ta m-ar ajuta să înțeleg mai bine subiectele pe care trebuie să pun accent.”

Spor în ceea ce ți-ai planificat să faci! Urmează alte module la fel de importante.

Ar putea să-ți placă și:

Acest ghid te ajută să concepi singur un site de vânzări în 10 pași fără să angajezi un freelancer sau agenție web.
Descarcă ghidul gratuit
Video gratuit

Vrei să începi o afacere online ?

Am creat un video unde explic ce este o afacere online și cum să atragi clienți de pe internet în 2021.
Primește acces gratuit
menuarrow-right
Our time: 5:57am UTC
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram